از بین بردن انحراف دانش آموزان با آموزش فرایض دینی و تربیت اسلامی تعداد صفحات : 34 صفحه از بین بردن انحراف دانش آموزان با آموزش فرایض دینی و تربیت اسلامی تعداد صفحات : 34 صفحه
چکیده: تربیت بدنی و ورزش در مفهوم کلی کلمه، یک پدیده اجتماعی است که با اعتلای آن، روابط افراد جامعه و سلامت جسم و روح آنها استحکام می یابد. بنابراین، روابط اجتماعی و تربیت بدنی و ورزش بر یکدیگر تاثیر متقابل دارند و در تامین بهداشت روانی دانش آموز و همچنین در جهت گیری مطلوب جامعه بسیار موثر می باشد. فعالیتهای ورزشی فرصتی را ایجاد می کند که افراد با تعامل یکدیگر هدفها را مشخص می کند و وظیفه ای را به عهده گرفته و از نتیجه کار گروهی بهرهمند می شوند. در این میان، فعالیت بدنی به عنوان یکی از اجزای مهم تربیت بدنی، دارای نیروی بالقوه ای است که به کودکان و نوجوانان در بر قراری رابطه بهتر و ایجاد یک نیروی اجتماعی پویا در جامعه کمک می کند. تربیت بدنی و ورزش به عنوان وسیله ای موثر جهت پاسخ به نیازهای روانی محسوب می گردد که کودکان و نوجوانان می توانند با بهره گیری از آن به ارضای نیازهای خود بپردازد و تمایلات درونی خود رابیان دارد. همچنین کسب تجربیات لازم در زمینه های گوناگون فعالیتهای ورزشی مطابق با استعداد و علاقمندی خود،کودکان و نوجوانان را قادر می سازد تا به شیوه ای مثبت به ابراز خود بپردازد. مشارکت و همکاری کودکان در ارائه یک فعالیت ورزش جمعی وسیله ای مناسب جهت ارضای تمایلات تعلق به گروه وتقویت روح تعاون وحس همکاری در آنان به شمار می رود. این عامل، شرایط مناسبی جهت ابراز محبت متقابل و بهره گیری از محبت یکدیگر را فراهم می آورد. علاوه بر این آثار و فعالیتهای سودمند ورزش موجب افزایش دانش و اطلاعات، راهنمای غیرمستقیم در حل مشکلات و آشکار نمودن نحوه نگرش صحیح به امور و عواقب ناگوار می گردد. لذا ورزش تاثیراتی مطلوبی در ارضای نیازهای شناختی و پرورش روح زیباشناسی فرد خواهد داشت و از این طریق بر احساس امنیت کودکان و نوجوانان می افزاید و موجبات کاهش و رفع فشارها، بر طرف کردن ترسها و اضطرابها، گشودن عقده هاو کسب رضایت و تامین بهداشت روانی کودکان و نوجوانان می کند. اینجانب …... در اقدام پژوهی فوق تصمیم دارم از طریق طرح ها و راهکارهای مختلف به راغب سازی دانش آموزان در فعالیت های بدنی هدفمند بپردازم.
فهرست مطالب جمع آوری اطلاعات برای ارائه ی راه حل ها دلایل اهمیت و فواید ورزش در مدرسه عادلانه بودن ارزیابی (اعتباربخشی)
فهرست جداول جدول 1- میزان علاقهمندان و شرکتکنندگان در فعاليت هاي ورزشي در 4 ماه اول سالتحصيلي
مقدمه
فعالیت بدنی از مهمترین گام ها به سوی سلامتی است. مدارس، مکان ایده آلی برای آموزش کودکان است تا یک سبک زندگی سالم و فعالی را بپذیرند و آن را حفظ کنند. مدارس می توانند به کودکان کمک کنند تا بیاموزند که چگونه برای همه عمر از نظر بدنی فعال باشند. کودکانی که فعالیت بدنی دارند فواید سلامتی جسمی و روانی کسب می کنند. برنامه های گسترده مدارس مبتنی بر فعالیت بدنی، می توانند به کودکان کمک کنند تا اغلب نیازهای فعالیت بدنی خود را برآورده کنند. مدارس مبتنی بر فعالیت بدنی، برای جوامع نیز به مانند دانش آموزان و مدارس سودمند هستند. استخوان ها و عضلات را قوی می کند احتمال چاقی و عوامل خطر بیماری هایی نظیر دیابت نوع دو و بیماری قلبی را کاهش می دهد. احتمال اضطراب و افسردگی را کاهش داده و سلامت روانی مثبت را توسعه می دهد. کودکان باید روزانه ۶۰ دقیقه یا بیشتر را به فعالیت بدنی بپردازند. که از این میان فعالیت بدنی هوازی روزانه باید اکثر زمان ۶۰ دقیقه را در روز شامل شده و صرف فعالیت های با شدت متوسط و شدید گردد. فعالیت بدنی شدید باید شامل حداقل سه روز در هفته شود. نمونه هایی از فعالیت های هوازی شامل دویدن، حرکات موزون و پرداختن به بازی های فعال از جمله تعقیب و گریز، فوتبال و بسکتبال می شود. فعالیت بدنی می تواند به کودکان کمک کند تا تمرکز، حافظه و رفتار کلاسی خود را بهبود بخشند. کودکانی که زمان بیشتری در کلاس های ورزش می گذرانند، نسبت به آنهایی که زمان کمتری در کلاس های تربیت بدنی صرف می کنند، نمرات امتحانی پایین تری کسب نمی کنند. مدارس برای توسعه فعالیت بدنی کودکان در سیاست های خود زمانی را برای فعالیت بدنی سازمان یافته و بازی آزاد را فراهم کنند. به والدین، اطلاعاتی در مورد فواید فعالیت بدنی و مسابقات مدرسه از طریق پیام هایی که به خانه می فرستند ارایه دهند. تشویق کارکنان برای اینکه فعال باشند. کارکنان مدرسه و مدیریت آن برای دانش آموزان الگو هستند. تشویق خانواده ها و گروه های محلی برای اینکه در مدارس مبتنی بر فعالیت بدنی و مسابقات آنها درگیر شوند. بيان مسئله:آپارتماننشینی و رواج انواع و اقسام وسایل الکترونیکی در میان کودکان، این روزها یکی از نگرانیهای مهم خانوادههاست. این موضوع محدود به کشور ما نیز نیست و بیتحرکی کودکان پدیدهای جهانی است که هر روز توسط کارشناسان و دستاندرکاران، آمار جدیدی از آن ارائه میشود. اما کمبود فضاهای ورزشی از یکسو و گرانی امکانات و کلاسهای ورزشی از سوی دیگر بسیاری از کودکان ایرانی را از ورزش محروم کرده است. موضوعی که وزارت آموزش و پرورش را به فکر انداخته با ایجاد امکانات درون و برون مدرسه گامی در جهت رفع این مشکلات بردارد. در هزاره سوم و با افزایش گرایش به شهرنشینی و بالطبع آپارتمان نشینی و همچنین زندگی ماشینی با پدیده کمی تحرک در افراد جامعه مواجهیم که این موضوع خاص کشور ما نیست و در اکثر جوامع مدرن نیز به چشم میخورد. این کمبود فعالیتهای بدنی دانشآموزان را نیز درگیر کرده و هم اکنون آثار آن در کشور ما به وضوح قابل مشاهده است. بروز و ظهور فناوریهای مدرن و توجه افراد به غذاهای ناسالم مانند فستفود و نوشابه باعث کم تحرکی و چاقی در بخشی از نوجوانان شده است. از سوی دیگر در مدارس ایران خیلی کم به درس تربیت بدنی اختصاص یافته که در آن بیشتر بحث آموزش و مهارت مطرح است و محدودیتهای حرکتی را که زندگی جدید به کودکان تحمیل میکند، جبران نخواهد کرد. برای فعال نمودن دانش آموزان از لحاظ بدنی باید همه دستگاههای فرهنگی و اجتماعی، والدین و اولیای مدرسه در یک همکاری مشترک برای رفع این مشکل اقدام کنند تا با فرهنگسازی صحیح تحرک در زندگی افراد جامعه بیشتر شود. اما به هر حال با توجه به اینکه وظیفه آموزش و پرورش تربیت نسل است، در این زمینه نیز احساس مسئولیت بیشتری کرده و با طراحی برنامههای مختلف سعی در تغییر این رویکرد دارد. بر این اساس تلاش کردیم با تغییر رویکرد از برگزاری المپیادهای ورزشی سراسری و برنامههای ورزشی استانی به طرف برنامههای مدرسه محور حرکت کنیم. این اقدامات بر اساس اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و مباحث دانشآموز مداری و مدرسه محوری است. یکی از برنامه های ثابت و پرطرفدار در برنامه مدارس تربیت بدنی است. تربیت بدنی و ورزش مقوله ای است که در هر اجتماعی جایگاه ویژه ای دارد و نقش آن در شکوفایی استعداد های مختلف افراد و متعاقب آن تقویت و افزایش ظرفیت های اخلاقی، تربیتی، جسمانی، ذهنی، عقلی، مهارتی، عاطفی و اجتماعی افراد انکار ناپذیر است، تربیت بدنی بخشی از تعلیم و تربیت است و باعث رشد ابعاد شخصیتی و شناختی و اجتماعی کودکان می شود. در حالی که تحقیقات نشان داده اند دختران و پسران ایرانی این نظر را دارند که تربیت بدنی و ورزش مدرسه ای به آنها کمک کرده تا بدنی آماده و سالم داشته باشند[1] گاهی می بینیم که این مقوله مهم در مدارس نادیده گرفته می شود و ساعت آن صرف دروس نظری می گردد. این در حالی است که کودکان بطور تقریبی یک سوم ساعات روز خود را در مدرسه می گذارنند و امکان دارد در خارج از مدرسه فرصتی برای ورزش نداشته باشند. اگر منظومهای برای این برنامهها در نظر بگیریم محور این منظومه دانشآموز و مدرسه است. اولین حلقه برنامهها، کلاس درس تربیت بدنی است که تلاش میکنیم در محتوای برنامهها، منابع انسانی و فضای ورزشی به طرف بهبود شاخصها حرکت کنیم. در عین حال با طراحی برنامههای تکمیلی به عنوان حلقه مکمل کلاس تربیتب دنی گامی در جهت افزایش تحرک و فعالیت بدنی دانشآموزان برداریم. به طور مثال همه ساله 3.5 میلیون دانشآموز با راهبری اولیای مدرسه و حمایت و مشارکت والدین و دستگاههای درون و برون سازمانی با شرکت در المپیادهای ورزشی حرکتی را طرحریزی میکنند که همه مدارس درگیر این شور و نشاط میشوند. بررسیها نیز نشاندهنده موفقیت این برنامه است. توصيف وضعيت موجود:اينجانب ….. دبیر ….. آموزشگاه …. مدت ..… سال است که در آموزش و پرورش در حال خدمت هستم و هم اکنون در سمت دبیر …. در این آموزشگاه به دانش آموزان در حال خدمت رسانی می باشم. پس از چند جلسه که در اين مدرسه مشغول شدم متوجه شدم که دانشآموزان اين مدرسه به درس بازی و مهارت و ورزش علاقهای نشان نمیدهند و حرکات ورزشي را بسیار کند انجام میدهند. و بیشتر والدین از هر معلمی وضعیت درسی فرزند خود را جویا می شوند به جز معلم ورزش! ورزش و زنگ ورزش در مدارس، زمینه هایی ابتدایی برای شناسایی استعدادهایی است که می توانند در آینده یکی از ملی پوشان و مدال آوران ورزش ایران در رشته و عرصه ای مختلف باشند. البته اگر معلم ورزش از شیوه های استعدادیابی آگاه باشد. همه اینها در حالی است که ورزش و به خصوص معلم ورزش نقش مهم و تاثیرگذار در امر اهداف آموزشی و سلامت دانش آموزان دارند. به همین دلیل است که از سالیان دور معلم ورزش به خصوص در کشورهای پیشرفته اگر نقش و جایگاهی مهم تر و برجسته تر از سایر معلمان نداشته باشد، نقش کم اهمیتتر ندارد. معلم ورزش ارتباط مستقیمی با توسعه سلامت جسمی و روانی دانش آموزان و آموزش شیوه های صحیح زندگی سالم دارد. ارزیابی سلامت جسمی اولیه و بهبود شاخص های سلامت دانش آموزان، بهبود مهارت های حرکتی و ورزشی آنها از وظایف معلم ورزش است. به همین دلیل در کشورهای پیشرفته که آموزش پرورش پیشرفته ای هم دارند، برای معلم ورزش جایگاهی برابر با سایر معلمان در نظر گرفته می شود و نقش هایی مانند سازماندهی و اجرای دقیق فوق برنامه ها هم به معلم ورزش نسبت داده می شود. فوق برنامههایی تفریحی آموزشی که از مسابقات و تمرینات داخل مدرسه تا خارج از مدرسه را در برمیگیرد. با همه اینها جایگاه اصلی معلم ورزش هنوز در کشورمان شناخته و ایجاد نشده است. البته اوضاع نسبت به گذشته بهتر شده اما هنوز تا رسیدن به نقطه عالی راه زیادی مانده است. همه اینها نیازمند آن است که جایگاه معلمان ورزش در آنجایی که باید باشد، حفظ شود. چرا که اگر معلم دیگری که فاقد مهارتهای ورزشی باشد و غیر متخصص، می تواند موجب بی توجهی دانش آموزان به ورزش و سلامتی در بزرگسالی شود. ورزش و زنگ ورزش در مدارس، زمینه هایی ابتدایی برای شناسایی استعدادهایی است که می توانند در آینده یکی از ملی پوشان و مدال آوران ورزش ایران در رشته و عرصه ای مختلف باشند. البته اگر معلم ورزش از شیوه های استعدادیابی آگاه باشد. بنابراین معلمان ورزش باید به گونه ای تربیت شوند که بتوانند مهارت های لازم برای تاثیرگذاری به عنوان "معلم ورزش" را به دست آورند. مجموعه این مباحث تاکید و تاملی بر شناخت و ایجاد جایگاه شایسته معلم ورزش در مدارس است.لازم است نگرش ها نسبت به معلم ورزش و زنگ او تغییر کند. باید جایگاه معلم در راستای جایگاه معلمان سایر دروس قرار گیرد. کاملا برابر و چه بسا در بسیاری موارد بالاتر از سایرین. برای رسیدن به این منظور مهمترین اقدام تلاش برای تغییر نگرش مسؤولان و خانواده ها نسبت به معلم ورزش و درس ورزش است. در گام بعدی ایجاد نظام آموزشی مناسب در تربیت معلم ورزش مجهز به مهارت های لازم در ایفای نقش های یاد شده است و در گام دیگر، ایجاد نظام شرایط احراز در جذب و به کارگیری بهترین گزینه های ممکن در این شغل حساس و بسیار مهم است. البته در کنار این موارد باید به مشکلات مدارس و کمبود فضاهای ورزشی هم اشاره کرد که متاسفانه در اکثر مدارس ما فضاهایی برای ورزش کردن دانش آموزان وجود ندارد و همین امر دست معلمان برای انجام وظیفه به معنای واقعی را بسته است. گردآوری اطلاعات (شواهد یک)از روشهای مشاهده، مصاحبه برای جمع آوری اطلاعات در این پژوهش در شواهد یک و دو استفاده شده است. شاخص های کیفی وضعیت موجودامسال با کمک مدیر مدرسه سعی کردیم با دادن نمرهي تشویقي و کارت امتیاز دانش آموزان را به شرکت در فعاليت هاي تربيت بدني علاقه مند کنیم اما با گذشت 3 ماه از سال تحصیلی همچنان تعداد کمی از دانش آموزان در فعاليت هاي ورزشي شرکت میکردند و علاقه ی چندانی به شرکت در فعاليت هاي ورزشي نداشتند و در بیشتر مواقع انتظامات مدرسه مجبور میشد با توسل به اجبار همچون نوشتن نام و کم کردن نمره انضباطشان و یا دادن اسامی به دفتر مدرسه، مجبور میکردند که آنها در فعاليت هاي ورزشي شرکت کنند و بعضی از بچه ها در حیاط یا زیر میز کلاسها قایم میشدند تا خودشان را از چشم انتظامات مدرسه و یا معلمان و کادر مدرسه مخفی کنند و بدین ترتیب در فعاليت هاي ورزشي شرکت نکنند شاخص های کمی وضعیت موجود
جدول 1- میزان علاقهمندان و شرکتکنندگان در فعاليت هاي ورزشي در 4 ماه اول سالتحصيلي (جدول شماره1)
با مشاهده وضعیت کیفی و کمی شواهد موجود و همچنین با توجه به تجربیاتی که کسب کرده بودم متوجه شدم که این اقداماتی که تا حالا خودم وسایر همکاران در مورد جذب دانش آموزان به فعاليت هاي ورزشي انجام دادهایم کافی نیست و باید دلایل این مشکل و عدم علاقه ی دانش آموزان به فعاليت هاي ورزشي را باکمک خود دانش آموزان و اولیا و همکاران محترم پیدا کنم و تا حد توان این مشکل را حل کنم. جمع آوری اطلاعات برای ارائه ی راه حل ها1- مصاحبه: ابتدا درمورد اهمیت فعاليت هاي ورزشي و همچنین در مورد اینکه چرا بعضی ها دوست ندارند در فعاليت هاي ورزشي شرکت کنند؟ به نظرشان چه کار هایی باید انجام شود تا همه در فعاليت هاي ورزشي شرکت کنند؟ میزان همکاری پدر و مادرشان با آن ها جهت شرکت در فعاليت هاي ورزشي چگونه میباشد؟ سوالاتی از این قبیل از دانش آموزان پرسیده شد و دانش آموزان پاسخ های گوناگونی ارائه دادند که این پاسخ ها را به طور خلاصه یادداشت کردم. و با اساتید و مشاورین و همکاران محترم مصاحبه کرده و اطلاعاتی در این زمینه به دست آوردم. 2- برگزاری جلسه همکاران جلسه ای با همکاران
[1] آزمون،جواد؛ مظفری، سید امیراحمد و همکاران |
تعداد بازدید : 529 خرید و دانلود | 3,000 تومان گزارش تخلف به پلیس سایت |